
 

The Scientific Record: Examining some of the claims and coun-

terclaims in the MMR saga. 

Jacob Puliyel MD MRCP M Phil 

International Institute of Health Management Research, Delhi, India 

* Correspondence: Phone +91 9868035091; puliyel@gmail.com 

Abstract:  Background: Articles published in scholarly journals form part of the scientific evidence 

base. It is the responsibility of the scientific community to maintain its integrity. In 2011 the BMJ 

commissioned a feature article to draw attention to an article that had appeared in another journal- 

The Lancet 13 years previously. The Lancet had already retracted the article. These actions exem-

plify the best traditions of scientific record-keeping. Objective: This submission examines whether 

the main claims summary made in the BMJ were factual. Method: We examine what was published 

in the Lancet against what was published in the BMJ and verify against the findings in the GMC 

hearings transcripts and verdict of the UK High Court.  Results: The 6 points highlighted in BMJ 

had errors and need to be corrected. Conclusions: There are significant differences between what 

was reported in the Lancet paper and what was alleged to be there by the BMJ. This article aims 

only to point to errors in the BMJ article, to set the record straight. It does not show there  was a  

causal association between MMR vaccination and autism.  

Keywords Strawman fallacy; UK General Medical Council; autism; regression; MMR 

 

Take home messages 

1. It is the responsibility of the scientific community to ensure the veracity of the scien-

tific record correcting any errors published. 

2. The BMJ performed this role by calling out the errors about MMR appearing in the 

Lancet 12 years previously. 

3. Documented evidence in GMC hearings and the High Court in the UK show that 

some of the observations in the BMJ were mistaken and need correction. 

 

Articles published in peer-reviewed, scholarly journals are part of the scientific evi-

dence base.   The reliability of each element of the evidence base determines the reliability 

of scientific knowledge represented by it. Ensuring the integrity of this record is the col-

lective responsibility of researchers, peer reviewers, journal editors and the consumers of 

the literature – the scientific community at large [1]. Post-publication comments help iden-

tify fallacies in science and maintain the integrity of the record. According to the guide-

lines of COPE, the Committee on Publication Ethics, where serious flaws are detected, 

they must be corrected by the journal explicitly recording the changes made, or the article 

must be retracted [2].  

A very public display of this method of disputing published literature was witnessed 

when the British Medical Journal (BMJ) commissioned a feature article [3] about a paper 

that had appeared in another journal – The Lancet, in February 1998 [4]. The Lancet had 

already retracted that paper in the previous year, in February 2010 [5]. The BMJ article 

appeared in January 2011 which was 13 years after the original Lancet article. 

By December 2022 the BMJ article had been downloaded 266,343 times, picked up by 

121 news outlets, cited by 476 authors and referenced on 43 Wikipedia pages. In hindsight, 

this groundswell supporting the BMJ may be a prime example of how different players 

work together as a team, to maintain consistent scientific literature. 

Disclaimer/Publisher’s Note: The statements, opinions, and data contained in all publications are solely those of the individual author(s) and 
contributor(s) and not of MDPI and/or the editor(s). MDPI and/or the editor(s) disclaim responsibility for any injury to people or property resulting 
from any ideas, methods, instructions, or products referred to in the content.

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

©  2023 by the author(s). Distributed under a Creative Commons CC BY license.

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


 2 

The present submission examines whether some of the BMJ's claims were fallacious, 

in the light of the evidence that was available before the BMJ article was published and 

that which has accumulated since. The BMJ appears to have attacked a strawman: a dis-

torted version of the original Lancet paper [6].  

In scientific literature the strawman fallacy can be identified by examining the origi-

nal article and its critique side by side, seeking mismatches between the propositions as-

serted in the first article and what the second article criticizes. Edward Damer, who has 

written the treatise 'Attacking Faulty Reasoning' [7] has suggested that it is useful to reca-

pitulate the basic outline of the arguments. The BMJ has used a Box to highlight 6 criti-

cisms of the Lancet article, making outlining the arguments more straightforward. 

Material and Method 

We present the two versions side by side to examine if the criticisms in the BMJ are 

justified, given what was published in the Lancet article.  

It is possible that the BMJ could have made its allegations based on additional evi-

dence, besides what was stated in the Lancet article. The publication of the BMJ article 

followed a UK General Medical Council hearing, where testimony given under oath and 

subjected to cross-examination was recorded in transcripts [8]. The Editor of the BMJ in 

her column 'Editor's Choice' specified that the journal checked its report against the GMC 

transcripts [9]. 

Professor Walker-Smith, the Senior co-author of the Lancet paper, brought a case 

against the GMC findings to the English High Court. This happened before the BMJ article 

was published. The verdict of the court exonerating Walker-Smith was delivered a year 

after the BMJ article appeared [10]. 

In this article, we examine the Lancet averments and the BMJ assertion against the 

transcripts of the GMC proceedings, as well as the English High Court findings available 

in the public domain. Where there was a disparity in the terms used in the BMJ compared 

to what was published in the Lancet, the search function in the HTML version was em-

ployed to identify terms in the Lancet article that could have led to the misunderstanding.  

The author is aware that in conducting this exercise, he may well be creating a new 

strawman. If so, this can be identified in an open peer review by the BMJ editors. This 

article can then be revised in response to peer reviews and it is hoped that finally, truth 

and science can win in this process, in the best traditions of scientific publication.  

Results 

The following passage is a copy of the Box (Box 1) in the BMJ article reprinted with 

permission. 

The six points are framed as 6 allegations. 

Allegation 1. Three of nine children reported with regressive autism did not have 

autism diagnosed at all. Only one child had regressive autism. 

To paraphrase, according to the BMJ article, out of 9 children reported with 'regres-

sive autism' in the Lancet, only one child had 'regressive autism', and 3 had 'no autism 

diagnosis at all'. The diagnoses in the remaining 5 are not specified but it can be presumed 

they had some form of autism because they were not included in the group with ‘no au-

tism at all’. One must surmise that it is alleged that these children had autism but not 

'regressive autism'.   

In the supplementary data published with the BMJ article [11], the footnotes to Table 

2 specify that Children 6, 7 and 12 did not have autism diagnoses.  

 
Table. Comparison of Records of the Diagnosis in the Lancet, BMJ and GMC Transcripts 

 

Child 

Lancet† 

Behavioural di-
agnosis 

BMJ‡ 

Regressive autism 

GMC# 

 Dx Autism 

GMC 

Transcript ref. 

GMC## 

Dx Developmental 
Regression 

GMC 

Transcript ref. 

 Lancet NHS Records  (Day/Page)  (Day/Page) 

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 3 

1 Autism Yes ? Yes 
1/10, 3/58, 3/62 

 5/55.  
Yes 

3/58,  36/3, 36/6, 
77/45, 77/64, 

118/51-52 

2 Autism Yes Yes Yes 
Not in dispute. 

1/8 
Yes 

Not in dispute. 

14/43 

3 Autism Yes ? 
 

Yes 

1/11, 3/66, 5/31, 
36/16, 41/13, 

76/3, 76/5  
Yes 

 

36/16, 76/3,, 76/28,    

4 
Autism? Disinte-
grative disorder? 

Yes ? Yes 
1/12, 4/5, 4/8, 

6/62-63, 6/73, 

36/25-26,  
Yes 

4/5, 6/60,  25/76, 

36/24, 36/22, 36/24, 

78/5-6, 118/57 

5 Autism Yes ? Yes 

1/17   4/16, 4/17, 

4/18, 11/37 11/39, 

24/43     
Yes 

4/18, 11/38, 11/41, 

78/36, 78/39 

6 Autism Yes No Yes 

1/14, 4/8,  4/9, 
6/3 6/4 6/11, 

6/27, 6/30,  99/2  
Yes 

79/17, 79/21, 

102/43 

7 Autism Yes No Yes 
6/18, 6/23, 6/41, 

12/41, 37/12 
Yes  37/12,  

8 
Post-vaccinial 
encephalitis? 

No No No 1/21, 4/29 Yes 

 12/33, 12/34, 29/4, 

29/7 29/8, 29/9, 

37/3, 37/6, , 80/27, 

80/31, 103/2 

9 
Autistic spec-
trum disorder 

No No Yes 

1/15 (x2), 4/10, 
4/15, 26/69, 

80/53, 81/13, 
107/52 

Yes 
4/14, 23/7, 36/6, 

80/53, 81/2 

10 
Post-viral en-

cephalitis? 
No No No 

1/23,  5/16, 5/5, 
5/6,  

Yes 
1/23, 4/37, 5/5 

37/21 

11 Autism Yes ? No records 30/6 No records 30/6 

12 Autism Yes No Yes 

1/19 (x2),, 7/18, 
7/22, 7/24,  

24/46, 36/54, 
36/57, 93/42, 

93/54, 103/31, 
106/21 

Yes 

4/24  7/22 
36/57 106/21-22 

(x2) 

Total 10/12 9/12 1/12 9/11 - 10/11 - 

† Column from Lancet Table 2 Neuropsychiatric diagnosis 

‡ Column from Table Appendix BMJ  Comparison of three features of the 12 children in the Lancet early report with features 

apparent in the NHS records, including those from the Royal Free hospital 
#References to the diagnosis of autism noted in GMC transcripts (8) (See Box 2 for direct quotes) 
## References to developmental regression in GMC  transcripts (8) (See Box 3 for direct quotes) 

NB Transcript page references may vary by +/- a page, depending upon the page formatting of the computer/printer combination 

they are viewed on or printed from.  

 

Comparison of  the Lancet with  the BMJ 

The claim the Lancet paper reported 9 children with ‘regressive autism’ is incorrect.  

Concerning these children, the term 'regressive autism' is used only in the BMJ. The Lancet 

explicitly states that the diagnosis of ‘autism’ was made earlier elsewhere before admis-

sion.  

 Lancet: '…all had been assessed professionally elsewhere, so these assessments were 

used as the basis for their behavioural diagnosis.'  

The behavioural diagnoses were autism (8 children) and autistic spectrum disorder 

(1 child) and ? autism or disintegrative disorder (1 child). 'Regressive autism' is not re-

ported in any of these children in the Lancet. Table 2 of the Lancet paper lists these behav-

ioural diagnoses.  

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 4 

This column is reproduced in the Table below with the corresponding column from 

the BMJ where 'regressive autism' replaces the term autism. Next to it is a column where, 

according to the BMJ author, NHS records document the features of regressive autism in 

only one of those children. The last two columns list the references in the GMC transcripts 

to the diagnosis of autism and the references to regression noted in individual children. 

Verification of Facts from the GMC Transcripts 

Child numbers 6, 7 and 12 were claimed in the BMJ  as not having autism diagnosed 

at all. The GMC transcripts however report they had autism. The GMC transcripts show 

9 of 11 children (for whom records were available to the GMC) had been diagnosed with 

autism and that includes the child noted in the Lancet as having autism spectrum disorder 

and the child diagnosed as having possible autism ("?autism or disintegrative disorder"). 

Search for the word 'regressive' in the Lancet 

How this switch from the diagnosis of 'Autism' in the Lancet paper to 'Regressive 

Autism' in the BMJ could have happened was examined. The Lancet paper reported de-

velopmental regression in 12 children. 

Lancet: "We investigated a consecutive series of children with chronic enterocolitis 

and regressive developmental disorder" 

The BMJ article conflated 'developmental regression' and 'autism' and misleadingly 

reported "regressive Autism". The term "regressive autism" was not used in the Lancet 

paper as a presentation or diagnosis in any of the 12 children.  The BMJ, by substituting 

autism reported in the Lancet with the term 'regressive autism,' which was not reported 

in the Lancet or the children’s medical records, created non-existent discrepancies be-

tween the Lancet paper and the medical records. The GMC transcripts show that the label 

of autism recorded in the clinical notes of individual patients was reported truthfully in 

the Lancet.  

Allegation 2. "Despite the paper claiming that all 12 children were "previously nor-

mal," five had documented pre-existing developmental concerns." 

Paraphrased, the BMJ holds that 5 children had developmental concerns in early life 

and so it was wrong to state that all 12 were "previously normal".   

Comparison of what the Lancet says against what is reported in the BMJ 

The Lancet article states:  

"Prospective developmental records showed satisfactory achievement of early mile-

stones in all children. The only girl (child number eight) was noted to be a slow developer 

compared with her older sister. She was subsequently found to have coarctation of the 

aorta. After surgical repair of the aorta at the age of 14 months, she progressed rapidly 

and learnt to talk. The speech was lost later. Child 4 was kept under review for the first 

year of life because of the wide bridging of the nose. He was discharged from follow-up 

as developmentally normal at age 1 year."  

The Lancet documents there were some early developmental concerns in two chil-

dren, but all the babies had caught up developmentally and they were normal for their 

age before they started to regress and lose acquired skills including language. Given this 

background, it is obvious the Lancet authors use the term 'previously normal' to signify 

the point of time just before the start of regression. The last column of the Table shows the 

GMC transcripts' references to the children’s medical records confirming regression fol-

lowing previously normal development for all eleven children for whom medical records 

were available. 

The BMJ is claiming that by 'previously normal' the Lancet is implying that there 

were no developmental concerns ever, with regard to these babies. The BMJ interpretation 

is incompatible with the text of the Lancet article where the 'early concerns' are docu-

mented. 

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 5 

Allegation 3. "Some children were reported to have experienced first behavioural 

symptoms within days of MMR, but the records documented these as starting some 

months after vaccination". 

Comparison of what the Lancet says against what is reported in the BMJ 

The Lancet reports,  "In eight children, the onset of behavioural problems had been 

linked, either by the parents or by the child's physician, with measles, mumps, and rubella 

vaccination. Five had had an early adverse reaction to immunisation (rash, fever, delirium; 

and, in three cases, convulsions). In these eight children, the average interval from expo-

sure to first behavioural symptoms was 6·3 days (range 1–14)."  

It can be seen that the first behavioural symptoms recorded in the Lancet (occurring 

within 1-14 days) are presentations such as rash, fever, delirium and convulsions. These 

are not symptoms of autism. They were the first adverse effects noticed by the parents and 

some doctors. 

The Lancet goes on to state: 

"In some cases, the onset and course of behavioural regression was precipitous, with 

children losing all communication skills  over a few weeks to months"  

The Lancet reports ‘behavioural symptoms’ like post-vaccination delirium happened 

within 14 days but ‘behavioural regression’ took weeks to months in the most precipitous 

cases, and by inference, even longer in the others.  

Search for the words that could have resulted in the misunderstanding   

It would appear that the confusion can have happened because of the use of the ex-

pression 'behavioural problem' which the BMJ has probably equated with ‘behavioural 

regression’. The Lancet authors make it clear that they are referring to changes in behav-

iour such as fever and delirium when they refer to the early adverse reactions to immun-

ization (within a mean of 6.3 days). They have used the expression behavioural regression 

for loss of acquired developmental skills. The BMJ author may have confused these two 

terms used by the Lancet authors. The Lancet authors do not say that developmental re-

gression happened in days and there is no substance to this BMJ allegation. 

Allegation 4. "In nine cases, unremarkable colonic histopathology results—noting no 

or minimal fluctuations in inflammatory cell populations—were changed after a medical 

school "research review" to "non-specific colitis". 

According to the BMJ, nine cases with little or no pathology were reported wrongly 

(by the medical school experts) as having colitis.  

In the formulation above, the expression 'reported wrongly' is used because, without 

it, there is no 'allegation'.  It cannot be an allegation that an expert has more expertise than 

a generalist. It is merely a statement of fact. Generalists refer to the expert and seek their 

opinion and advice for this very reason. The expert is better qualified to report a histo-

pathology slide and his opinion may differ from that of a person with no specialist expe-

rience. 

The general pathologist who saw only minimal fluctuations sent the slides for the 

expert opinion of specialist gastroenterology pathologists. The experts found evidence of 

colitis and reported it. If one is uncharitable, one can fault the generalist for missing the 

evidence of colitis but there can be no case against the specialist for finding this evidence. 

Verification of facts from the GMC Transcripts 

The evidence of Professor Simon Murch on oath recorded in the GMC transcripts 

confirmed the histopathological diagnoses published in the Lancet were agreed at a meet-

ing of Professor Simon Harry Murch, Dr Susan Elizabeth Davies, Professor John Angus 

Walker-Smith, Dr Michael Thomson, Dr Andrew Anthony, Dr Amar Dhillon, Dr Robert 

Heuschkel, Dr David Howard Casson, Dr Mohsin Malik, Dr Andrew Jeremy Wakefield, 

and Dr Alan Phillips [8]. [GMC Transcripts D113/43-44].   

This was not a fabrication by one rogue gastroenterology histopathologist but the 

diagnosis in each case was the consensus opinion of a team of highly qualified experts. 

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 6 

Allegation 5. "The parents of eight children were reported as blaming MMR, but 11 

families made this allegation at the hospital. The exclusion of three allegations—all giving 

times to onset of problems in months—helped to create the appearance of a 14-day tem-

poral link". 

It is alleged that: 

a) the Lancet wanted to create the appearance of a "14-day temporal link". 

b) The stories of 3 children who blamed MMR but developed symptoms outside the 

two-week time window were not disclosed because they did not fit the 14-day narrative. 

Comparison of what the Lancet says against what is reported in the BMJ 

There does not appear to be any effort to propagate a 14-day narrative. The Lancet 

reports that behavioural regression and the loss of communication skills took at a mini-

mum (in the most precipitous cases,) of weeks to months. Others took even longer. The 

early symptoms which appeared within the first 2 weeks were rash, fever, delirium and 

convulsions and these are not symptoms of autism.  

If there is no '14-day' narrative, that cannot be the reason for excluding the link made 

by parents or doctors of 3 children with MMR. The BMJ claims that parents of 11 children 

blamed the MMR vaccine for their child's condition "at the hospital" whereas the Lancet 

says the association was suspected in 8 cases by family and/or doctors. The GMC tran-

scripts will have to be relied on to determine which of the two assertions is factually cor-

rect.   

Verification with facts from the GMC hearing 

The GMC transcripts record that the GMC's prosecutor Sally Smith QC confirmed 

the parents of Children 5, 9, 10 & 12 did not link the MMR vaccine to their children's con-

ditions(8). [GMC Transcript D97/2 Sally Smith QC GMC Prosecutor] 

The GMC transcripts record that in one case, Child 5, parents made the allegation of 

association with the vaccine only after reading about it in a newspaper [8]. [GMC Tran-

scripts D4/17 Sally Smith QC GMC Prosecutor] 

The allegation in the BMJ is incorrect. 

Allegation 6. "Patients were recruited through anti-MMR campaigners, and the 

study  was commissioned and funded for planned litigation" 

The allegation pivots on whether a 'study' (commissioned research) was conducted, 

or whether the Lancet authors were merely documenting investigations done as part of 

medical practice.  

The basic definition given in the January 1990 guidance of the Royal College of Phy-

sicians in the report entitled "Research involving patients" [12] (which Judge Mitting 

quoted) is as follows: 

"What constitutes research in patients? 

When an activity is undertaken solely to benefit an individual patient, and where 

there is a reasonable chance of success, the activity may be considered to be part of "med-

ical practice". The progressive modification of methods of investigation and treatment in 

the light of experience is a normal feature of medical practice and is not to be considered 

research. 

In contrast, where an activity involving a patient is undertaken with the prime pur-

pose of testing a hypothesis and permitting conclusions to be drawn to contribute to gen-

eral knowledge, this is "research". The fact that some benefit expected or unexpected may 

result from the activity does not alter its status as research". 

The GMC claimed Walker-Smith and his team were carrying out a research project 

under a research protocol [ref: 172/96] without ethics approval which constituted serious 

professional misconduct. The doctors' case was they were treating children according to 

clinical needs.  

The findings of the GMC's Panel were appealed by Professor Walker-Smith to the 

English High Court and heard by Judge Mitting.  

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 7 

Following detailed consideration of all the evidence, the Court could not uphold the 

contention of the GMC. The children did not qualify for inclusion in the alleged research 

project. They were not subjected to procedures under a research project. The charge that 

this was a study and research project could not be sustained and was quashed by the Court 

[10].   

Judge Mitting's findings lay to rest this allegation. 

Discussion  

The BMJ's six main allegations [enumerated in the Box in the BMJ article] were se-

lected for scrutiny and not every line of the article.  The comparison and analysis suggest 

that each of the six main allegations of the BMJ article is incorrect and therefore should be 

corrected.  

Selecting the issues mentioned in the Box was felt to be fair because the author and 

editors would have distilled the main points of their case to highlight in the Box. It was 

also convenient to focus on these main allegations when presented with a somewhat ram-

bling 5-page article.   

If the allegations in the box needed to be paraphrased the paraphrased points were 

made explicit. This was done to ensure that if any might be thought strawmen, they were 

clearly identifiable, to be challenged by the BMJ. 

Conclusions 

There are significant differences between what was reported in the Lancet paper and 

what was alleged to be there by the BMJ. The allegations made in the BMJ article appear 

to be misleading but these have not been retracted to date.   

The authors of the 1988 Lancet paper did not say there was a  causal association be-

tween MMR vaccination and autism. This article aims only to point to errors in the BMJ 

article, to set the record straight. 

Acknowledgments: The author acknowledges with gratitude the help and inputs received from 

Vera Sharav, Clifford Miller and Meryl Nass.  He however takes full responsibility for the veracity 

of all the points made in the article.    

References 

1. Coudert F.  Correcting the Scientific Record: Retraction Practices in Chemistry and Materials Science. Chem. Mater. 2019, 31, 

10, 3593–3598. Available at https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.chemmater.9b00897 Accessed on 30 December 2022 

2. COPE Council. COPE retraction guidelines – English. 2019 Available at https://doi.org/10.24318/cope.2019.1.4 Version 2. 

Accessed on 30/12/2022 

3. Deer B. How the case against the MMR vaccine was fixed BMJ 2011; 342:c5347 doi:10.1136/bmj.c5347  

4. Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A, Linnell, Casson DM, Malik M, et al. Ileal lymphoid nodular hyperplasia, non-spe-

cific colitis, and pervasive developmental disorder in children. Lancet1998;351:637-41 [retracted] Available at 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(97)11096-0/fulltext Accessed on 30 December 2022 

5. Editors of the Lancet. Retraction: ileal lymphoid nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental 

disorder in children. Lancet2010;375:445  

6. Douglas Walton. The Straw Man Fallacy in ‘Methods of Argumentation’ 2013 Cambridge University Press, Cambridge 

7. Damer TE. Attacking Faulty Reasoning: A Practical Guide to Fallacy-free Arguments 2000 Wadsworth Publishing Co Inc. 

Belmont.  

8.  General Medical Council (Dr Surendra Kumar, Chairman). Fitness to practice panel (Misconduct) case of Dr Andrew Jer-

emy Wakefield, Professor John Angus Walker-Smith and Professor Simon Harry Murch. Transcript T.A. Reed & Co. 2010. 

9. Godlee F. The fraud behind the MMR scare BMJ 2011; 342 Available at  https://doi.org/10.1136/bmj.d22 Accessed on 30 

December 2022 

10. England and Wales High Court (Administrative Court) Decisions Professor John Walker-Smith v General Medical Council 

[2012] EWHC 503 (Admin) Case No: CO/7039/2010 7th March 2012 Available at  http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Ad-

min/2012/503.html Accessed on 30 December 2022 

11. Deer B. MMR and autism: Fixing the link. Supplementary file to BMJ 2011; 342 :c5347 available online at 

https://www.bmj.com/content/bmj/suppl/2011/01/05/bmj.c5347.DC1/deeb200710.ww1_default.pdf Accessed on 30 Decem-

ber 2022 

12. Royal College of Physicians. Research involving patients. J R Coll Physicians Lond. 1990;24: 10–14. Available at 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387450/ Accessed on 30 December 2022 

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.chemmater.9b00897
https://doi.org/10.24318/cope.2019.1.4%20Version%202
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(97)11096-0/fulltext
https://www.cambridge.org/core/books/methods-of-argumentation/1B1FD643FDB0F471B27A6290D63B6733
https://doi.org/10.1136/bmj.d22
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2012/503.html
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2012/503.html
https://www.bmj.com/content/bmj/suppl/2011/01/05/bmj.c5347.DC1/deeb200710.ww1_default.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387450/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387450/
https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 8 

 

BOX 1  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

 How the link was fixed 

The Lancet paper was a case series of 12 child patients; it reported a proposed “new syndrome” of 

enterocolitis and regressive autism and associated this with MMR as an “apparent precipitating event.” 

But in fact: 

 

• Three of nine children reported with regressive autism did not have autism diagnosed at all. Only 
one child clearly had regressive autism 

• Despite the paper claiming that all 12 children were “previously normal,” five had documented pre-
existing developmental concerns 

• Some children were reported to have experienced first behavioural symptoms within days of MMR, 
but the records documented these as starting some months after vaccination 

• In nine cases, unremarkable colonic histopathology results—noting no or minimal fluctuations in 
inflammatory cell populations—were changed after a medical school “research review” to “non-
specific colitis” 

• The parents of eight children were reported as blaming MMR, but 11 families made this allegation 
at the hospital. The exclusion of three allegations—all giving times to onset of problems in 
months—helped to create the appearance of a 14 day temporal link 

• Patients were recruited through anti-MMR campaigners, and the study was commissioned and 
funded for planned litigation 

 

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 9 

 Box 2  
Record of Autism Diagnoses: A Sampling of GMC Transcripts 

 
Child 1 
On 17 May 1996 Child 1’s General Practitioner, Dr Barrow, wrote to 
Professor Walker-Smith referring Child 1 and indicating that Child 1 had been 
diagnosed as autistic and that his parents’ concern was that his MMR 
vaccination might be responsible for his autism.  
GMC Transcripts Day1/Page 10 
 
Child 2 
On 29 June 1995 Child 2 was referred to Professor Walker-Smith, at St Bartholomew’s Hospital, by Dr Wozencroft, a Consultant in Child Psychiatry, who 
stated that, ….. ii. Child 2’s condition fell within the diagnostic category of Autistic Spectrum Disorder,”  
GMC Transcripts D1/8 
 
Child 3 
On 19 February 1996 Child 3’s General Practitioner, Dr Shantha, 
referred Child 3 to Professor Walker-Smith indicating that Child 3 had 
behavioural problems of an autistic nature, severe constipation and learning 
difficulties all associated by his parents with his MMR vaccination  
GMC Transcripts D1/11 
 
Child 4 
On 1 July 1996 Child 4’s General Practitioner, Dr Tapsfield, wrote to you referring Child 4 for assessment regarding his possible autism and his bowel 
problems.” GMC Charges Day One of Hearings –  
GMC Transcripts D1/12 
 
Child 5 
Dr Shillam’s referral letter gave details of Child 5’s developmental 
delay with classical features of autism, and stated that Child 5’s parents were 
concerned about an association between the MMR vaccine, childhood enteritis 
and possible brain damage, but made no reference to any gastrointestinal 
symptoms  
GMC Transcripts D1/17 
 
Child 6 
On 9 August 1996 Child 6’s General Practitioner, Dr Nalletamby, wrote to you following a previous discussion that you had had with him on the telephone. 
Dr Nalletamby stated that Child 6 had autism syndrome, and also bowel disorder”–  
GMC Transcripts D1/14 
 
Child 7 
Did you in fact get a diagnosis from the centre at Guys’ Hospital? Can you turn to page 222 
please? ….. If we can go straight tothe conclusion on page 222: 
“This assessment confirms that, although [7] has good cognitive abilities, he has 
serious difficulties with understanding social rules and with interaction and 
communication with other people. There is an associated lack of imaginative play 
and rigid and obsessional behaviour, with insistence on particular routines and dislike 
of change. As has been previously suggested, this pattern is that of an autistic 
disability. 
GMC Transcripts D6/23 
 
Child 8 
Dr Berelowitz concluded that Child 8 may have post vaccination encephalitis and that an autistic spectrum diagnosis was not merited;”   
GMC Transcripts D1/21 
 
Child 9 
Prior to his referral to Professor Walker-Smith Child 9’s developmental delay had been provisionally attributed to a form of autism in 1995 by Southampton 
University Hospital autism service.”  
 GMC Transcripts D1/15 
 
Child 10 
On 18 February 1997 Dr Berelowitz saw Child 10’s father and concluded that Child 10 did not meet the criteria for either autism or disintegrative disorder 
and the most likely diagnosis was an encephalitic episode;” GMC Transcripts D1/23 Sally Smith QC GMC Prosecutor 
GMC Transcripts D10/23 
 
Child 11 
By way of preamble to this statement, it deals exclusively with details relating to Child 11 in The Lancet. We do not have records for Child 11 in The Lancet 
and this statement will explain why.  
GMC Transcripts D30/6 
 
Child 12 
…..Child 12 had by that stage had a formal 
diagnosis of autism. 
GMC Transcripts D7/24 
 

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1


 10 

 

 
Box 3 

Records of Regression in the Children: GMC Transcripts 
 
Child 1 
“[Child 1] initially developed normally, reaching all normal milestones until he was about 15 months old. He then regressed and has now been diagnosed as 
autistic” GP referral letter 17.5.96. 
GMC transcript D3/58  
 
Child 2 
“2 presents as a boy with difficulty in the social communication disorder spectrum. 
Because of his limited attention span, it is difficult to estimate his non-verbal 
potential. On the basis of the history, he is most like a group of children who progress 
normally until 20 months of age, when they undergo an autistic-like regression. 
GMC Transcript 14/43 
 
Child 3 
He had his MMR injection at 13 months of age and on the second day after injection he had a fever and rash. Overall mum considers that his developmental 
regression has progressed since this time.”  
GMC Transcript D76/28 
 
Child 4  
“His developmental milestones were normal according to mother, until he was 
18 months of age. He crawled at 14 months of age and was walking by 18 months. 
He was said to be saying at least 6 words by 18 months but she felt that his 
comprehension was normal. She also mentioned that at 10 months of age he was able 
to build a tower of 3 to 4 bricks, but now he is lost as to what to do with them. 
GMC Transcripts D6/60 
 
Child 5  
“Was walking by 7-9 months of age, was saying 3-4 words but then stopped talking, 
started making growling noises, lost interest in surroundings, was diagnosed with 
autism when he was 3 years old.” 
GMC Transcripts D78/39 
 
Child 6 
Began to become aggressive. Feeding poorly, poor eye contact. Slipping back in 
development to 2 years. 
GMC Transcripts D102/43 
 
Child 7 
“…MMR at 20 months…. from then on he became quiet with a decrease in spontaneous speech, less social engagement, eye contact and poor language.”  
 GMC Transcripts D37/12 
 
Child 8 
“Mother reports that following the MMR there was a catastrophic deterioration in 8’s level of functioning. She lost all language, became docile, with poor 
coordination and was, from her mother’s point of view, a different person.”  
GMC Transcripts D12/34  
 
Child 9 
“At 18-20 months he started to regress mentally.”  
GMC Transcript D4/14 
 
Child 10 
Child 10 had a history of loss of acquired skills which appeared to follow a measles-type illness 
GMC Transcripts D1/23  
 
Child 11 
By way of preamble to this statement, it deals exclusively with details relating to Child 11 inThe Lancet. We do not have records for Child 11 in The Lancet 
and this statement will explain why. 
GMC Transcripts D30/6 
 
Child 12 
““Nevertheless, his development was recorded as normal until the age of 16 months. 
Subsequent to this his parents noticed a loss of language skills. He was also noted to 
stop playing and his behaviour has progressively deteriorated”. 
GMC Transcripts D4/24 

 

Preprints (www.preprints.org)  |  NOT PEER-REVIEWED  |  Posted: 22 March 2023                   doi:10.20944/preprints202303.0401.v1

https://doi.org/10.20944/preprints202303.0401.v1

